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Mit der Aufarbeitung der kritischen Rezeption vor dem Hintergrund zeitgenössischer Debatten innerhalb des französischen Wissenschaftskontextes und der (katholischen) Theologie wird der "soziologische Klassiker" in seine intellektuellen Entstehungskontexte zurückgeführt. Insofern Durkheims Studie bewusst als wissenschaftlicher Schlag gegen traditionelle Religionsverständnisse gedacht war und einen gezielten Beitrag zu den aufgeheizten Diskussionen über neue Ansätze der Religionsforschung darstellte, bilden die kritischen Auseinandersetzungen der Theologen die Dispute über die Deutungshoheiten innerhalb der Religionsforschung zum Entstehungskontext des Werks verdichtet ab.
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Die vorliegende Arbeit präsentiert einen systematischen Überblick der theologischen Rezeption des Werks zwischen 19 im französischsprachigen Kontext. In der umfangreichen Sekundärliteratur zu Durkheim und seinem "Meisterwerk" hat die kritische Rezeption des Werks bislang jedoch nur wenig Betrachtung gefunden. Émile Durkheims "Formes élémentaires de la vie religieuse" (1912) zählen zu den "Klassikern" der Religionssoziologie und Durkheim selbst unbestritten zu den "Gründungsvätern" der Disziplin. If Sylvie Mesure is a member of Sociology’ editorial board, she remains responsible for the views expressed in this comment. We asked Sylvie Mesure, both a philosopher and a sociologist, to write a comment on Cyril Lemieux’s article, in order to preserve the spirit of debate that defines this section of our journal. Three examples are discussed: the eventual contribution of Wittgenstein’s philosophy to the sociological analysis of normativity the eventual contribution of Leibniz’s philosophy to the sociological analysis of social actors’ reflexivity and the eventual contribution of pragmatism to the sociological analysis of the social actors’ tendencies to act. This article argues that conversionism is the attitude that best fits the purpose of sociology. of making a special effort to re-translate them into the logic of sociological inquiry. Finally, a third position may be called conversionism: it permits the sociological borrowing of philosophical concepts and schemes of reasoning on the express condition of “paying the toll,” i.e.
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The second one is integrationism: it presumes that there is no real gap between philosophy and sociology and therefore justifies uniting their results in one unique discourse. The first one may be called demarcationism: it advocates for a strict boundary between the two disciplines on behalf of the inconsistency of their respective epistemologies. Sociologists have at least three different ways of relating to philosophy. Philosophy and sociology: Paying the toll
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